Geweldloze communicatie

Doel

Geweldloze of verbindende communicatie is een manier van denken, doen en communiceren, ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Het doel is om meer bewust te worden van de manier van communiceren met elkaar en met jezelf. Om na te denken over de gevolgen hiervan. Je probeert conflicten bespreekbaar te maken, zodat je een oplossing kan zoeken die voor iedereen fijn is. Het is een betere manier dan macht en geweld gebruiken om je doel te behalen. Samen met de leerlingen én leerkrachten uit het middelbaar gaan we, met behulp van onze eigen Ankerpunttoets, aan de slag om een respectvolle en verbindende omgeving te creëren op school. 

Wat we doen

Tijdens deze workshop gaan we samen op zoek naar manieren om respectvol en verbindend om te gaan met elkaar. Het is belangrijk om bij dit thema niet enkel de uitleg en de theorie te krijgen, maar er meteen zelf al doende mee om te leren gaan. Samen met de leerlingen en de leerkracht gaan we actief aan de slag en oefenen we aan de hand van rollenspelen, opdrachtjes, quiz, psycho-educatie … samen heel wat vaardigheden in. We leren om onze impulsieve reacties even achterwege te laten en doordacht, verbindend en doelbewust met elkaar in dialoog te gaan. Dit op een manier waar beide partijen winst mee boeken.

Je leert

  • Kennis maken met verschillende communicatiestijlen die eerder tot conflict of liever tot verbinding leiden
  • De vier stappen van geweldloze communicatie inoefenen: waarnemen, gevoelens, behoeften en verzoek
  • Het onderscheid tussen het communiceren vanuit onze innerlijke giraf en jakhals 
  • Verschillende soorten conflicten herkennen: doelenconflict, methodenconflict, behoeftenconflict, belangenconflict,…
  • Verschillende conflictfasen herkennen 
  • Anders met conflicten omgaan
  • Hoe je best een positie kan kiezen in een conflict
  • Een conflicthanteringsgesprek uitvoeren: wat kan wel en wat niet?
  • Op een gezonde manier omgaan met conflicten
  • Omgaan met verschillen tussen mensen en ondanks deze verschillen tot een vruchtbaar contact te komen
  • Wat helpende en niet helpende gedachten zijn in bepaalde situaties
  • Verschillende manieren om te reageren

Feedback van jongeren

We hebben al positieve feedback van leerlingen gekregen op deze workshop. Ze geven aan dat ze veel hebben geleerd over hoe je conflicten kan aanpakken en dat er een verschil is wanneer iemand vanuit de jakhals of de giraf communiceert. Bijkomend erkennen ze zelf dat ze zowel een giraf als een jakhals in zich hebben.