Een nieuw schooljaar, een nieuw begin

3 eenvoudige tips voor een goede start.

1. Het pygmalioneffect: stel positieve verwachtingen.
Wist je dat wetenschappelijk bewezen is, dat wanneer we positieve verwachtingen van een kind hebben, we geneigd zijn het kind met meer geduld extra te stimuleren. Daardoor zal het kind ook helemaal openbloeien. Ook die leerlingen waar je het soms wat moeilijker mee hebt. Het zal ook de sfeer in de klas tengoede komen.

2. Groei mindset:

prijs het kind omdat het uitdagingen durft aan te gaan, eerder dan omdat het intelligent is.
Kinderen (en volwassenen) zijn erg gevoelig voor hoe anderen hen beoordelen. Daarom durven we geen fouten te maken en durven we geen uitdagingen aan te gaan. We boeken geen vooruitgang. Dit is een vastgeroeste mindset (manier van denken). Daar moeten we van af!
Carol Dweck spreekt over groei – mindset (manier van denken). Kinderen die geprezen worden omdat ze durven uitdagingen aan te gaan, bloeien open en behalen betere resultaten. Ze voelen zich slim wanneer ze aan iets moeilijks werken en vooruitgang boeken. Ze zijn gemotiveerd, zetten door en hebben veel zelfvertrouwen. Moedig de kinderen aan te experimenteren en te leren van hun fouten. Fouten maken mag! 

3. Afprakenoorkonde: maak samen afspraken

Goede afspraken maken immers goede vrienden. Overleg daarom met je leerlingen waar zij nood aan hebben om samen een fijn schooljaar te beleven. Schrijf die afspraken op een groot blad (behangpapier, poster, …) en versier ze met tekeningen. Vraag aan de kinderen of ze akkoord kunnen gaan met deze afspraken. Bespreek of stuur bij indien mogelijk. Laat dan iedereen – alle leerlingen én jijzelf als leerkacht – zijn naam er onder zettenen. Hier gaan jullie samen voor. Hang ze duidelijk zichtbaar in het klaslokaal op. Zorg dat ze geen dode letter worden, maar overloop ze – zeker in het begin – dagelijks. Wat ging goed? Waar kan het beter? Moet er nog een afspraak bij gemaakt worden?