0497/746899 en 016/407757
secretariaat@ankerpunt.be

Oud-Heverleestraat 62,
3001 Heverlee, 3000 Leuven

Home » Creatief en actief omgaan met welbevinden en sociale vaardigheden bij kinderen.

Creatief en actief omgaan met welbevinden en sociale vaardigheden bij kinderen

Workshops voor leerkrachten, therapeuten, ouders, logopedisten, jeugdwerkers, dokters en  iedereen die met opvoeden te maken heeft.  

Introductie – en verdiepingscursussen in het Ankerpunthuis In kleine groep zodat we  ook  coachend kunnen werken

Uitzonderlijk tijdelijk aanbood dankzij de warmste week

Normaal tarief 75 €/pp/sessie (3 uren)    

Tarieven dankzij ‘De Warmste Week’:   

UNIEK AANBOD 25 euro per sessie van 3 uren   

75 euro voor vier sessies samen.
Inclusief het boek  (31,5 euro)

 Plaatsen beperkt. Wees  er dus snel  bij!

   

Enkele quotes:

Ik wil je langs deze weg bedanken voor de aangename, fijne, leerzame, praktische bijscholing.
Sophie (leerkracht, nascholing in Thomas More)

Ik heb deze avond met veel interesse je webinar gevolgd over het boek dat je hebt geschreven ‘he, je bent ok’. 
Ik vind jouw werk heel waardevol en wil je dus chapeau zeggen voor de mooie dingen die je met je team realiseert: zowel inhoudelijk maar ook de creatieve en positieve insteek. Daar is zoveel nood aan, met voldoende wetenschappelijke onderbouwing en toch heel praktisch. Nele  psycholoog

 

Waar: In het Ankerpunthuis in Heverlee (tenzij anders vermeld)

Data: Elke workshop kan afzonderlijk gevolgd worden (maar iedereen vindt het zo leuk, dat ze er zoveel mogelijk proberen te volgen!;-)

Schooljaar 2024 – 2025
– Reeks najaar : 4 vrijdagvoormiddagen:  11/10,  18/10, 8/11 en  29/11
(9:00 – 12:00)
– Reeks najaar  4 woensdagnamiddagen telkens van 13.30 – 16.30 (gaat van start bij voldoende interesse) inschrijven  kan nu al
– Training georganiseerd door SIG (Destelheide) 29/10 9.30- 16.30
– Of vraag ons bij jou op school voor pedagogische studiedagen!

Ochtendsessies telkens van 09.00 tot 12.00 (iedereen, met accent op leerkrachten, zoco,  logopedie, jeugdwerkers, therapeuten, opvoeders…) in het Ankerpunthuis in Heverlee. Op vraag komen we ook in jouw school of organisatie.

Deel 1:   Warm welkom, kennismaken, creëren van een warm klimaat, afspraken, leiderschap, leider van je eigen leven (CGT), pesten, zelfvertrouwen, in jezelf geloven…
 
Deel 2:  Emoties en gevoelens, eenzaamheid, rouw, verdriet, veilig plekje, vertrouwen en  verantwoordelijkheid, ontwikkelingsvragen (ADH)D concentreren, beweeglijkheid, creativiteit, talenten, mogen jezelf zijn, anders mogen zijn, andere gewoontes, elkaar  helpen. Executieve functies
 
Deel 3:  Faalangst, piekeren, leerproblemen, leer – en ontwikkelingsnoden, stress: fight, flight,  freeze, window of tolerance, Ontspannen
 
Deel 4:  Dagdromen, graag leren, complimenten geven, oplossingen zoeken, ontspannen, moeilijk met veranderingen om kunnen, veranderingen toelaten , misverstanden, ASS, Over misverstanden, boos worden en elkaar begrijpen. jezelf zijn en het uiterlijk… De Wondere Ommesprong
 
En meer thema’s:   Over de Wondere Ommesprong, teamspirit, camouflagegedrag, sorry zeggen en loslaten, keuzes maken, talenten inzetten, meer jezelf zijn. Over volhouden en doorzetten, romantiek onder de grond, samen staan we sterk.

PEDAGOGISCHE STUDIEDAGEN

Wij komen ook graag naar jouw school tijdens een pedagogische studiedag

WORKSHOP IN DE  KLAS

of samen met de leerkracht een workshop met de kinderen begeleiden. Lees meer er meer over op de pagina ‘Hey, ik ben oké in de klas’

Klik op de foto of op de link , even wachten
en je ziet vrolijke leerkrachten in volle actie!
Concentratie, volgehouden aandacht

Klik op de foto of op de link , even wachten
en je ziet vrolijke leerkrachten in volle actie!
outside the box denken

Geen saaie lezing, maar zelf actief aan de slag met praktische tips en tools

“Ik ben aan de slag gegaan met het doeboek en de leerlingen zijn super enthousiast!
Net als ik trouwens. Kei tof gedaan en heel erg bruikbaar voor mijn lessen.”
Juf Kathleen

In deze workshops staat de mentale gezondheid van kinderen én leerkrachten centraal. #mogenzijwiejebent

Iedereen de handen uit de mouwen! Zo gaan we zelf aan de slag met handige tips rond psycho – educatie en toffe, zinvolle doe – opdrachten a.d.h.v  verhalen, knutselen, toneel, muziek, beweging, spelletjes, …. De activiteiten sluiten ook aan bij eindtermen sociale vaardigheden, Taal, MO…
Bij elke activiteit krijg je vele tips en opdrachten rond welbevinden, zelfvertrouwen, veerkracht en sociale vaardigheden uit o.a. psychotherapie.

  

‘Je kan het hele jaar door creatief werken aan sociale vaardigheden en welbevinden in de klas of op school’ Juf Annemie

Het ‘Hey, ik ben oké’ lees – en doe boek is een origineel en uniek dubbelboek!

 

Lezen: het avontuurlijke dierenverhaal ‘De Wondere Ommesprong’ van Marleen Jans wordt de leidraad van ons traject.

Een tweeling, een onzekere vogel, een blinde aardling, een stuiterbal, een bange durver, een ontdekkingsreiziger en een gewoontedier gaan samen op zoek naar het geheim van de Wondere Ommesprong. Op hun tocht beleven ze knotsgekke avonturen komen ze zichzelf tegen en worden hun vriendschappen regelmatig op de proef gesteld. Kunnen ze hun queeste voltooien?…

Marleen schreef dit verhaal omdat sociale vaardigheden, welbevinden, … vaak erg abstract ervaren wordt door kinderen. Kinderen herkennen zichzelf of vriendjes in de dieren en ook de situaties zijn erg herkenbaar. Samen met de dieren zoeken ze naar oplossingen, dus ook voor hun eigen vragen en noden.

Doen: een boeiende inspiratiegids met heel wat toffe, haalbare opdrachten, (beweging)tussendoortjes,…

Ze werden zorgvuldig voor dit doel geselecteerd uit creatieve, spel, muziek, gedrag, …therapie en bewegingsideeën uit yoga, yomiqi, mindfulness, rots en water, sherborn,…

Doel:

  • Kinderen en leerkrachten wel in hun vel
  • Preventief en curatief werken rond sociale vaardigheden en welbevinden
  • Antipest methodes (preventief en curatief)gebaseerd op positief leiderschap. NIEUW!
  • Emoties op gepaste wijze kunnen en mogen uiten. Empathie aanleren
  • Zelfvertrouwen versterken
  • Optimaliseren klassfeer
  • Band leerling-leerkracht versterken
  • Klas/schoolsfeer optimaal houden of maken
  • Ouderbetrokkenheid
  • Positieve invloed op buitenschoolse leven

 

 

 

Thema’s:

– Emoties  tonen mag, omgaan met emoties, nieuwe emoties ontdekken en benoemen
– Leiderschap (positief, gedeeld), Leider van je eigen leven (cgt , ACT)
– Ontdekken,verkennen, experimenteren
– Faalangst, perfectionisme, zelfvertrouwen
– Vrienden maken en houden
– Ruzie maken, plagen, pesten, Misverstanden
– Jezelf mogen zijn, Anders zijn is helemaal oké, Adoptie, Nieuwe omgeving
– AD(H)D & ASS leer – en ontwikkelingsstoornissen
– Rouw, eenzaamheid, verdriet
– Verantwoordelijkheid, Vertrouwen,
– Denken voelen, doen, Oplossingen zoeken
– Stress, Piekeren
– Dagdromen, Ontspannen
– Falen, Fouten maken mag, Doorzetten
– Concentratie
– Camouflagegedrag
– Een welgemeende sorry
– Teambuilding
– Vastgeroeste patronen
– Nieuwe paden betreden