Creatief en actief omgaan met welbevinden en sociale vaardigheden bij kinderen

 
Workshops voor leerkrachten van de basisschool, therapeuten, ouders en 
iedereen die met opvoeden te maken heeft
We leren van elkaar!

Introductie – en verdiepingscursussen in het Ankerpunthuis
in kleine groep zodat we  ook  coachend kunnen werken
Normaal tarief 75 €/pp/sessie
Promotieprijs: 70 €/pp/sessie, tweede persoon 65 €
Schrijf je in voor de vier sessies en betaal 260 €  en 240 € voor de tweede inschrijving.
Plaatsen beperkt. Wees  er dus snel  bij!

Ik wil je langs deze weg bedanken voor de aangename, fijne, leerzame, praktische bijscholing.
Sophie (leerkracht, nascholing in Thomas More)

Data: Elke workshop kan afzonderlijk gevolgd worden (maar iedereen vindt het zo leuk, dat ze er zoveel mogelijk proberen te volgen!;-)

Reeks 1: schooljaar 2023 – 2024

Ochtendsessies telkens van 09.00 tot 12.00 (iedereen, accent op leerkrachten, zoco,  logopedie, jeugdwerkers, therapeuten, opvoeders…) in het Ankerpunthuis in Heverlee. Op vraag komen we ook in jouw school of organisatie.

Vrij 20/10/2023 deel 1:
Warm welkom, kennismaken, creëren van een warm klimaat, afspraken, leiderschap, leider van je eigen leven (CGT), pesten, zelfvertrouwen, in jezelf geloven…

Vrij 10/11/2023 deel 2:
Emoties en gevoelens, eenzaamheid, rouw, verdriet, veilig plekje, vertrouwen en verantwoordelijkheid, ontwikkelingsvragen,
Rouw en verlies

Vrij 24/11/2023 deel 3:
AD(H)D, concentreren, beweeglijkheid, creativiteit, talenten, mogen jezelf zijn, anders mogen zijn, andere gewoontes, elkaar helpen, faalangst, piekeren, leerproblemen, leer – en ontwikkelingsnoden,

Vrij  08/12/2023 deel 4:
Stress: fight – flight – freeze, window of tolerance, ontspannen, dagdromen, graag leren, complimenten geven, oplossingen zoeken, ontspannen, moeilijk met veranderingen om kunnen, veranderingen toelaten , over misverstanden, boos worden en elkaar begrijpen, jezelf zijn en het uiterlijk… (ASS)

En meer thema’s:

Over de Wondere Ommesprong, teamspirit, camouflagegedrag, sorry zeggen en loslaten, keuzes maken, talenten inzetten, meer jezelf zijn. Over volhouden en doorzetten, romantiek onder de grond, samen staan we sterk.

Wij komen ook graag naar jouw school tijdens een pedagogische studiedag of samen met de leerkracht een workshop met de kinderen begeleiden.

Klik op de foto of op de link , even wachten
en je ziet vrolijke leerkrachten in volle actie!
Concentratie, volgehouden aandacht

Klik op de foto of op de link , even wachten
en je ziet vrolijke leerkrachten in volle actie!
outside the box denken

Geen saaie lezing, maar zelf actief aan de slag met praktische tips en tools

“Ik ben aan de slag gegaan met het doeboek en de leerlingen zijn super enthousiast!
Net als ik trouwens. Kei tof gedaan en heel erg bruikbaar voor mijn lessen.”
Juf Kathleen

In deze workshops staat de mentale gezondheid van kinderen én leerkrachten centraal. #mogenzijwiejebent

Iedereen de handen uit de mouwen! Zo gaan we zelf aan de slag met handige tips rond psycho – educatie en toffe, zinvolle doe – opdrachten a.d.h.v  verhalen, knutselen, toneel, muziek, beweging, spelletjes, …. De activiteiten sluiten ook aan bij eindtermen sociale vaardigheden, Taal, MO…
Bij elke activiteit krijg je vele tips en opdrachten rond welbevinden, zelfvertrouwen, veerkracht en sociale vaardigheden uit o.a. psychotherapie.

  

‘Je kan het hele jaar door creatief werken aan sociale vaardigheden
en welbevinden in de klas of op school’

                                                 Bestel hier je boek

Het avontuurlijke dierenverhaal ‘De Wondere Ommesprong’ van Marleen Jans wordt de leidraad van ons traject.

Een tweeling, een onzekere vogel, een blinde aardling, een stuiterbal, een bange durver, een ontdekkingsreiziger en een gewoontedier gaan samen op zoek naar het geheim van de Wondere Ommesprong. Op hun tocht beleven ze knotsgekke avonturen komen ze zichzelf tegen en worden hun vriendschappen regelmatig op de proef gesteld. Kunnen ze hun queeste voltooien?…

Doel:

– Kinderen en leerkrachten wel in hun vel
– Empathie aanleren
– Klas/schoolsfeer optimaal houden of maken
– Band leerling-leerkracht versterken
– Ouderbetrokkenheid
– Positieve invloed op buitenschoolse leven
– Preventief en curatief werken rond sociale vaardigheden en welbevinden.

 
Thema’s:
– Emoties  tonen mag, omgaan met emoties, nieuwe emoties ontdekken en benoemen
– Leiderschap (positief, gedeeld), Leider van je eigen leven (cgt , ACT)
– Ontdekken,verkennen, experimenteren
– Faalangst, perfectionisme, zelfvertrouwen
– Vrienden maken en houden
– Ruzie maken, plagen, pesten, Misverstanden
– Jezelf mogen zijn, Anders zijn is helemaal oké, Adoptie, Nieuwe omgeving
– AD(H)D & ASS leer – en ontwikkelingsstoornissen
– Rouw, eenzaamheid, verdriet
– Verantwoordelijkheid, Vertrouwen,
– Denken voelen, doen, Oplossingen zoeken
– Stress, Piekeren
– Dagdromen, Ontspannen
– Falen, Fouten maken mag, Doorzetten
– Concentratie
– Camouflagegedrag
– Een welgemeende sorry
– Teambuilding
– Vastgeroeste patronen
– Nieuwe paden betreden