Goede voornemens slim laten lukken: 8 tips

                                               .

                                         Goede voornemens bij de start van het nieuwe jaar

Dit herken je vast! Het nieuwe jaar, tijd voor een nieuw begin. Iedereen heeft zo zijn reden voor goede voornemens. Je weet dat je wat meer zou moeten bewegen, of wat minder op je gsm tokkelen, wat meer tijd voor jezelf? Misschien vind je het nu het moment om te stoppen met een of andere minder goede gewoonte,… Het nieuwe jaar is ideaal om te starten met nieuwe, goede gewoontes, zeg maar het roer helemaal omgooien. En hier zit de valkuil 

Je begint er vol goede moed aan maar helaas, …  na een paar weken geef je er alweer de brui aan en dat is behoorlijk frustrerend. En je bent zeker niet alleen.
Uit het onderzoek van Stanford-psycholoog Kelly McGonigal blijkt dat 92 procent van de voornemens die mensen op 1 januari na een maandje al mislukt.  Zijn goede voornemens dan helemaal gedoemd om te mislukken? 
 
Met deze slimme Ankerpuntjes, lukt het je vast beter.
 
Tip 1: Beter één haalbaar doel
Vaak nemen we te veel hooi op ons vork, stellen we een hoop doelen tegelijkertijd en eisen we te veel van onszelf. Best is het om te starten met één haalbaar doel. Wanneer dat lukt, kan je verder kijken voor een volgend doel. Stapje voor stapje!  

 
Tip 2: Kies een doel dat bij jou past

In deze stressy tijden is het goed om regelmatig je hoofd leeg te maken en tot rust te komen. Maar hoe? Zo hoorde je misschien van vrienden of las je op sociale media dat dit of dat super werkt voor je mentale welbevinden. Maar past dit wel bij jou? Je vriendin troont je mee naar haar yogales. Ze is super enthousiast, jij vindt het maar saai en haakt af. Weg goede voornemen en dat is jammer. Voor het nieuwe jaar begint, denk eens na waar jij deugd van hebt: misschien ga je liever lopen of helpt breien of creatief aan de slag gaan om je hoofd tot rust te brengen of,… Iets wat echt bij jou past, zal gemakkelijker zijn om vol te houden. 


Tip 3. Formuleer je doel positief en concreet
Zeg niet wat je niet wil, maar benoem concreet wat je wel wil. “Ik wil geen gedoe meer met mijn pubers.” Iets wat je niet wil, geeft je geen concrete handvaten, instructies hoe je het wel kan doen. Bovendien doet het je juist heel de tijd denken aan waar je mee wil stoppen of minderen. Niet bevorderlijk om vol te houden dus.
Iets wat je wel wil zal je heel andere tools geven om je doel toch te bereiken. “Ik wil rustig blijven bij een puberstorm.”
Hier kan je zeker iets mee. Wat geeft mij rust om niet direct tegenwoord te bieden zodat het kan koelen zonder blazen?

 
Tip 4. Een goede voorbereiding is al de helft van de overwinning
Doe alsof je je doel al bereikt hebt. Hoe ziet dat doel er uit? Wat doe je om dat doel te bereiken? Met wie of alleen? Wanneer heb je je doel bereikt? Wat heb je er voor nodig? Wat heb je nodig om het vol te houden? Met je doel voor ogen weet je beter waar je naartoe wilt.
 
Tip 5. Plan het in je agenda
Misschien sta je ’s morgens op met goede voornemens. Bijvoorbeeld “Vandaag ga ik een toertje lopen.” Helaas komt er die dag zoveel op je pad, dat het er weer niet van gekomen is. Hou voldoende ruimte vrij in je agenda, zodat de rest deze tijd niet afpakt. 

Tip 6. Doe het samen met anderen
Indien mogelijk doe het samen met anderen. Ga samen lopen of wandelen. Stop samen met een ongezonde gewoonte.
Het helpt ook als je erover vertelt aan vrienden en familie. Dit  geeft extra motivatie om vol te houden.

Tip 7. Doe het voor een ander
Wat je voor een ander doet hou je meestal beter vol.
Voorbeeld: “Als ik goed voor mezelf zorg, ben ik beter uitgerust en kan ik ook rustiger reageren op de kinderen.” Dit zal dan ook het welbevinden van mijn kinderen een stevige boost geven.
 
Tip 8 Het Ankerpuntaanbod
Laat je inspireren door het Ankerpuntaanbod dat je op onze website vindt.

 

En mijn goede voornemen? Ik wil zoveel mogelijk kinderen en jongeren laten sprankelen en hen vertellen. “Hey, jij bent oké zoals jij bent!”

                                                           Marleen Jans 9/1/2023